Thursday, August 4, 2011

::Permulaan::

Assalamualaikum..

Salam Ramadhan Al-Mubarak buat muslimin & muslimat sekalian..Alhamdulillah sudah 3hari Ramadhan berlalu..InsyaAllah, semoga puasa dan ibadat kita semua hari ini diterimaNya..

Bagi cik cendawan, Ramadhan kali ini adalah pencetus dan juga penyambung segala usaha cik cendawan dalam meraih Cinta & RedhaNya..sebagai hambaNya yg dhaif, kita perlulah sentiasa memohon keampunan dan bertaubat atas segala apa jua kesalahan yang tersedar atau pun tidak, mahupun yang besar atau sekecil zarah..sebagaimana firman Allah swt,

Firman bermaksud: “Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah nescaya akan dilihatnya (dalam kitab amalnya). Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah nescaya akan dilihatnya (dalam kitab amalnya).” – (Surah al-Zalzalah: 7-8)

Oleh itu, sempena bulan yang penuh barakah ini, eloklah kiranya kita sama-sama memohon keampunan dan bertaubat kepadaNya seterusnya meningkatkan amalan-amalan sunat seperti yang dituntut oleh Islam..Bulan yang penuh keberkatan ini men janjikan ganjaran pahala yang sangat besar..

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Semua amal anak Adam A.S. dilipatgandakan kebaikan (pahala) dari 10 sampai 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Ada pun puasa itu adalah untuk Allah s.w.t.. dan Dia akan terus memberikan pahala kepada sekelian" (Riwayat Muslim)

Setiap daripada kita, cik cendawan dan juga sahabat semua xpernah lari dari berbuat dosa..dosa kecil mahupun dosa besar..Na'uzubillahiminzalik..walau bagaimanapun, kita perlu sentiasa memohon keampunanNya..Allah itu Maha Pengampun dan Maha Mengasihani..Jangan sesekali kita angkuh untuk memohon keampunannya, sesungguhnya hanya Dia yang Maha Berkuasa keatas setiap sesuatu..

seorang sahabat ana pernah berkongsi ilmu : Allah itu sangat merindukan air mata hambaNya yang bertaubat dan memohon keampunan dariNya..selangkah kita mengatur langkah untuk mendapatkan redhaNya, 1000 langkah Dia mendekati kita..

ketahuilah duhai sahabat sekalian, Allah itu Maha segala sesuatu..cik cendawan juga menasihatkan diri cik cendawan dan sahabat semua agar kita tidak leka akan keduniaan dan setiasa mengingati Akhirat..Biarlah banyak kegembiraan dunia yang terpaksa kita korbankan, tapi kegembiraan akhirat di dalam syurga Allah yang Hakiki kita dapat.. "Gula itu sentiasa manis dan akan makin manis jika kita berusaha mendapatkannya kelak"..

apa yang cik cendawan kongsikan disini bukan untuk menunjuk-nunjuk, tapi hanyalah seagai peringatan kita sesama muslim..semoga bulan Ramadhan kali ini adalah lebih baik dari Ramadhan yang sebelumnya..ana tingggalkan sahabat semua dengan sabda Penghulu kita Nabi Muhammad saw..

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Permulaan Ramadhan itu adalah rahmat, pertengahannya adalah keampunan (maghrifah) dan penghujungnya adalah kebebasan dari api neraka"

..InsyaAllah..

2 comments:

atinmarzuki said...

WOW! best yer dah update! updatee lagi dan lagi!! haha

ixana said...

hehehe....nabila!!best lagu niiiii..lebiu more n more!!hehheh~

Post a Comment