Friday, August 5, 2011

Ramadhan : Bulan Ujian

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..hari ini sudah genap 4hari kita menunaikan ibadah puasa dan InsyaAllah akan menghampiri 5hari..moga Ya Rabbul 'Alamin mempermudahkan segala apa jua urusan kita didunia ini seterusnya akhirat kelak..

Allah mensyariatkan untuk kita meninggalkan nafsu syahwat walaupun pada perkara dihalalkan untuk melakukannya (sebelum Ramadan). Dengan itu puasa sebenarnya dikatakan sebagai pendidik untuk kita menjadi lebih tegas, berdisiplin dan sabar berhadapan sebarang godaan sepanjang Ramadan.

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bukan yang bermakna puasa itu sekadar menahan makan, minum tetapi puasa yang sungguh itu menahan diri dari langha (perkataan tidak berguna) dan kata-kata yang keji" (Riwayat Muslim)

oleh itu sahabat sekalian, dalam bulan ramadhan ini ujian Allah lebih kuat lagi..sebenarnya ujian yang Allah kurniakan pada diri kita merupakan anugerah dan bukannya musibah..segala ujian Allah perlulah kita tempuhi dengan memohon perlindunganNya untuk dipermudahkan segala urusan..

Diri cik cendawan juga tidak pernah lari dari diuji oleh Ya Rabbul 'Alamin..mungkin ini adalah ujian Allah disebabkan dosa-dosa cik cendawan yang lalu..duhai sahabat sekalian, sama-samalah kita memohon keampunan kepadaNya kerana Hanya Allah Tuhan Sekalian Alam..Hanya kepadaNya tempat kita meminta pertolongan..sebagaimana sabda Rasulullah saw:

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Andaikan kamu berbuat dosa sehingga dosamu mencapai langit, kemudian kamu bertaubat nescaya Allah s.w.t. memberi keampunan kepada maku" (Riwayat Ibn Majab)

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Sembahyang sunat dua rakaat ditengah malam dapat menghapuskan dosa-dosa" (Riwayat Ad-Dailami dari Jabir r.a.)

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Semua anak Adam (manusia) itu sering membuat kesalahan (dosa) dan sebaik-baik manusia yang membuat kesalahan (dosa) itu ialah orang-orang yang suka bertaubat" (Riwayat Al-Tirmizi)

Marilah sahabat sekalian kita memohon keampunan Allah untuk melayakkan diri kita sebagai hambaNya..cik cendawan juga sedang belajar untuk redha dengan setiap ujian yang Allah anugerahkan pada diri cik cendawan dan keluarga..kesihatan nenek cik cendawan alhamdulillah sudah semakin baik, insyaAllah..Moga Allah bukakan hati untuk ahli keluarga lain untuk sama-sama kami menjaga nenek..ujian Allah ini makin mempereratkan hubungan antara umi, abah dan juga adik-beradik cik cendawan..sesungguhnya rahmat disebalik ujianMu sangat INDAH Ya Rabb..

2hari lepas, cik cendawan terkejut dengan masalah yang timbul untuk cik cendawan menyiapkan projek master ana..Allah itu Maha Kuasa, cik cendawan yakin dan percaya yang ujian ini hanya untuk merapatkan lagi hubungan cik cendawan denganNya..

Maha Suci Allah, hanya padamu tempat Aku memohon segala perlindungan dan pertolongan..Redhailah setiap apa yang Aku usahakan dalam mencapai cintaMu..

sahabat sekalian..sama-samalah kita doakan agar kita tergolong dalam kalangan muslim dan muslimat yang diredhaiNya dan berbahagia dalam SyurgaNya kelak..InsyaAllah..cik cendawan tinggalkan sahabat sekalian dengan sabda Rasulullah saw untuk pedoman..

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda: "Bagi orang yang melaksanakan ibadah puasa, baginya ada dua saat kegembiraan.Pertama pada waktu berbuka dan kedua ketika menghadap Ilahi"

InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment